20.–24. 8. 2025
10:00–20:00

Bývalá židovská škola, Krčínova 49

  • S akreditací zdarma.
  • Vstupné bez akreditace – 90 Kč / 60 Kč snížené (platné také na další výstavy v rámci festivalu).

Filip Frič: Vzpomínky budoucnosti

FOCUS: Ve čtvrtek 21. 8. 17:00 proběhne komentovaná prohlídka výstavy s autorem.

Filip Frič představí na letošním ročníku festivalu VIDINY sérii obrazů a 3D objektů, které spojují malbu a sochu a vytvářejí hravou souhru mezi formou, materiálem a vzpomínkou. V jádru jeho výstavy je fascinace naivním futurismem – těmi napůl pochopenými, zázračnými sny o robotech, přístrojích a blikajících technologiích, které formovaly naše dětské představy o budoucnosti.

Jeho díla zachycují ducha vynalézavosti a zvědavosti – stavění raket z krabic od bot, představování si přívětivých strojů a víru v to, že technologie je vlastně kouzlo. Jenže budoucnost, o které jsme snili, už není zítřek. Je tady. A je divoká, podivná a někdy trochu přehlušující.

Výstava se nepokouší budoucnost vysvětlit. Raději do ní šťouchá, natírá ji na červeno, vystřihuje z kartonu – a možná jí přilepí i pár pohyblivých očí. Vzpomínky budoucnosti jsou hřištěm pro tu část nás, která pořád věří, že budoucnost může vyrůst z fantazie a lepicí pásky.

O autorovi:

Filip Frič (1996) je absolventem Fakulty výtvarných umění Technické univerzity v Košicích. Od roku 2019 s přestávkami působí v Berlíně. Jeho hlavním médiem je malba a kresba, s nimiž pracuje jako s provázanými a vzájemně se podporujícími nástroji. Od zachycení okolní reality, často založené na podnětech odpozorovaných v prostředí cizího města, se jeho tvorba průběžně zabývá odkazy na osobní historii a pojmem nostalgie. Ty využívá jako prostředek zrcadlení ztraceného času, který může být podnětem pro individuální diváckou imaginaci a paměť. 

Ve své tvorbě dává prostor spontánnímu vyjádření, pracuje s úzkou paletou strohých základních barev, která nepopře inspiraci avantgardními uměleckými směry. Jeho díla jsou často expresivní a tvarově i barevně výrazná, neklidná či syrová – důraz je kladen na jejich vizuální stránku a odhodlání pohrávat si s exaktnějšími formami kategorizace, trendů či komodifikace umělecké produkce.